Lær Parkour: Dash Vault

Gymnastisk navn: Tyvspring (læs om tyvspring hos DGI)
Forudsætninger: Lazy vault
Forøvelser: Lazy vault, løbende spring over
Forudsætning for: Dash bomb, Dash (Dive) Roll, Kash Vault, Kombinationer m.fl
Fransk navn: Passement assis

Dash vault adskiller sig fra et par af de andre vaults, idet man her springer med benene først. Det er lettest at udføre korrekt på en forhindring, der er en smule højere end man typisk ville vælge. Dog kan man med fordel benytte en lav forhindring til en start, da det føles mere trygt.

Start med at tage tilløb, og blot springe over forhindringen uden at røre den. Kan man det, kan man også lave dash vault. Spring over igen, men gør det en smule tilbagelænet, og forsøg at sætte hænderne på forhindringen. Sørg for at du springer lige over, så begge hænder sættes i samtidigt. Nogle føler det lettere, hvis man starter med at snyde lidt i starten, ved at springe en smule skævt. Pas på det ikke blive en dårlig vane.
Efter at have lavet et par dash vaults, kan du med fordel forsøge på en højere forhindring. Det tvinger dig til at læne dig mere tilbage, og det er netop det der tillader dig, at hoppe over relativt høje forhindringer. Hav fokus på at springe lige og tilbagelænet. Forsøg at løft benene op som beskrevet ved lazy vault, så kroppen er spændstig. Det ser bedre ud, og lader dig komme tilbage til en oprejst position lettere. Det er desværre ikke illustreret særligt godt på min video. Det er også nødvendigt, hvis du senere vil lave dash bomb. Denne del af springet er perfekt illustreret i del 5 af denne video:

Et yderligere fokuspunkt kan være, at springe så lavt over forhindringen som muligt, så man som det første bedre kan holde fart og momentum gennem springet, men også for at undgå at man kommer højt op, og derefter lander hårdt ned på hænderne. Det er meget belastende, ineffektivt og ikke særligt smooth.

Tilbage til oversigten

Kommentarer

Kommentarer