New York – Concrete Jungle where dreams are made of

New York Skyline

New York, The Big Apple er muligvis et af de mindst fantastiske steder jeg var på min rejse. Det var mest af alt for at brække flyveturen og tidsforskellen op i to mindre dele, og så kunne man jo ligeså godt tjekke en af verdens største byer ud nu man var der.

Jeg kan godt se hvorfor folk er vilde med byen, og jeg tror også jeg havde været ”blown away” hvis jeg havde startet ud med New York. Men egentlig er bygningerne ikke meget højere eller tættere end dem i Seattle eller Vancouver, og samtidigt synes jeg mange ting (f.eks. deres subway) er ucharmerende. Jeg fik til gengæld gået så meget at mine fødder var ved at falde af.

Brooklyn Bridge, New York

Flyveturen gik direkte fra Honolulu, og jeg var heldig at have 3 sæder til mig selv, så jeg kunne ligge mig på tværs og sove, og vågne forholdsvist veludhvilet i New Jersey. Jeg havde 3 dage i New York inkl. rejsedagene, men havde nu egentlig masser af tid. Det var første gang i lang tid jeg rejste alene, og allerede på togstationen efter jeg havde checket ind, mødte jeg en kiwi. Vi besluttede derfor at følges ad til Brooklyn Bridge for at gå over den. Igen i New York gik jeg lidt på jagt efter nogle spots fra Tony Hawk-spillene, og lykkedes med at finde et par stykker. Det gik senere op for mig, at rigtig mange film jo er filmet i New York, og fandt det første sted, da jeg kom i tanker om, at Trinity Church ligger lige for enden af Wall Street (Heere at the Wall – National Treasure). Der var dog ingen skattejægere der, så jeg tog en færge (Staten Island rutefærgen er gratis) forbi Frihedsgudinden, og tog en hulens masse billeder, og benyttede chancen til at hvile benene på vejen tilbage. Herefter gik jeg den ene ende af byen tynd, for at få et glimt af alle de klassiske ting som Freedom Tower, 9/11 memorial og Empire State Building.

Frihedsgudinden, statue of liberty, New YorkEmpire State Building, New York

Dagen efter var meget lig den forrige, hvor jeg travede forbi flere klassiske seværdigheder, herunder The Flatiron Building, FNs hovedkvarter, Times Square og slutteligt min favorit i hele New York: Rockefeller Center. Jeg kom der egentlig, fordi man kan komme op på taget og kigge ud, men fandt ud af at det også er her der filmes The Tonight Show With Jimmy Fallon og Saturday Night Live. Det skulle vist også være her man finder det kæmpestore juletræ og skøjtebanen, man altid ser på film. Ingen af disse fik jeg dog lov at opleve i juni, så jeg hoppede ind i elevatoren, og tog op til top of the rock på 70. etage 260 meter over gadeniveau. Der var en fantastisk udsigt over Central Park og Empire State Building, samt Freedom Tower og Frihedsgudinden hvis man havde sin store kameralinse med.

Central Park fra Rockefeller (top of the rock), New York

Jeg fik taget de billeder jeg skulle (samt ca. 100 ekstra), og tog så en slapper mens jeg ventede på at solen gik ned. Selvom det var rigtig flot at se New York fra toppen i daglys, var det pludseligt et helt andet syn der udspillede sig, efterhånden som solen forsvandt, mørket faldt på, og lysene i alle skyskraberne blev tændt.
I løbet af dagen kom jeg i øvrigt også forbi Public Library, som jeg var blevet anbefalet at kigge forbi. Jeg gik selvfølgelig derind, og da jeg (havde været igennem endnu et stort og tåbeligt security check og) trådte ind af døren, slog det mig med det samme, at det var da vist nok her, de søgte tilflugt i filmen The Day After Tomorrow. Jeg fandt en scenen fra filmen, og stillede mig øverst på trappen, mens jeg så hvordan den enorme stormflod sønderknuste vinduerne og kastede de gule taxis omkring – heldigvis var det stadig høj sol udenfor, og trafikken holdt ligeså stille som altid.

Empire State Building fra Rockefeller (top of the rock), New York

På dag 3 var jeg så småt lidt træt, og glædede mig lidt til at komme hjem. Jeg havde så småt set og oplevet hvad jeg ville i New York, men gik alligevel på en uendelig lang tur gennem byen. Jeg tog toget ud til Yankee Stadium, og gik så derfra gennem Harlem og hele vejen gennem Central Park. Jeg forstår dog ikke hvad der er så fantastisk ved den park. Den er ganske vist stor og har masse vis af baseballbaner, men samtidig har den også asfalterede veje med trafik. Jeg kunne dog godt nyde synet af den store sø omgivet af træer, hvor enorme højhuse tårner op bagved. Det er ikke det samme syn der møder én i lovparken i Køge, og heller ikke rigtigt hvis man går en tur i fælledparken.

Central Park og New York Skyline

Jeg snakkede lidt med nogle folk hjemmefra, og var omhyggelig med at lyde som om at New York var så fedt, og jeg skulle snart videre. På den måde kunne jeg diskret komme hjem om torsdagen, og så dukke op uanmeldt til fredagsbaren dagen efter. Hvad jeg ikke vidste var dog, at min familie og min bedste veninde havde sladret allerede, og sørget for at nogle af mine bedste venner stod klar til at modtage mig i lufthavnen, og kom forbi i løbet af dagen til en øl og en sandwich. Tusind tak!

Nu er jeg så småt ved at være kommet på plads i min lejlighed, have sovet ud efter Roskilde Festivalen, og skal til at vænne mig til en almindelig hverdag igen. Jeg må indrømme at det er lidt hårdt, og mens jeg har siddet og redigeret video fra Whistler, har jeg godt nok savnet det lidt.
Ikke desto mindre er det lækkert at se alle venner og familie igen, og jeg glæder mig til at se alle jer jeg endnu ikke er stødt på.